سهام عدالت خودرو
آشنایی با سهام عدالت خودرو

سهام عدالت خودرو به قسمتی از سهام عدالت گفته می شود که مربوط به حوزه خودروسازی است. در بیان ساده تر می توان گفت زمانی که دولت نهم در دهه هشتاد تصمیم گرفت بعضی از شرکت ها و صنایع دولتی را به بخش خصوصی و یا بهتر بگوییم بخش شبه خصوصی واگذار کند، مقرر شد بخشی از سهام این شرکت ها به گروهی از اقشار کم درآمد واگذار شود و به همین دلیل با نام سهام عدالت شناخته شد.

این سهام متعلق به چند شرکت است؟

این سهام متعلق به ۳۵ شرکت مختلف بود که از جمله آنها می توان به شرکت صنایع آلومینیوم ایران، شرکت های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا، بانک های تجارت، صادرات، ملت، چند شرکت پالایش نفت، صنایع مس ایران و گل گهر سیرجان اشاره کرد.

در این بین افراد دارای سهام عدالت بسته به سهام خود در این شرکت ها، و به طور کلی ۳۵ شرکت این طرح سهم دارند، و در سود و زیان آنها شریک هستند. برای مثال سهام عدالت خودرو از سال ۱۳۸۵ تا به امروز با رشد این صنایع سود داشته، و میزان سهام آنها تا به امروز حدود نه الی ده برابر شده است. به فرض کسی که در سال ۱۳۸۵ میزان سهام او ۵۰۰ هزار تومان بود، در سال ۱۳۹۹ سهام او به ۴.۵ الی ۵ میلیون افزایش یافته است.

تقسیم سود شرکت ها در سهام عدالت خودروسهام عدالت شرکت ایران خودرو

سهام عدالت خودرو، مربوط به دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا می باشد. از این دو شرکت قدیمی ایران خودرو دارای سابقه بیشتر و درخشان تری است. ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی راه اندازی شد و دهه ۸۰ شمسی دوران اوج و شکوفایی آن بود، و در دهه نود اولین خودرو ملی ایران یعنی سمند در این خودروساز تولید شد ،و خط تولید خودروهایی مثل انواع پژو در این شرکت راه اندازی شد.

همچنین در این دهه از موتور ملی ایرانی رونمایی شد، و خط تولید سمند در کشورهای مختلفی راه اندازی شد. همچنین در این دهه این شرکت از یکی از خودروهای ملی خود یعنی رانا نیز رونمایی کرد. سرانجام در سال آخر این دهه ایران خودرو با تولید ۷۵۵۵۵۵ خودرو سبک رکورد تولید خودرو در خاورمیانه را شکست.

با وجود چند شرکت خودروسازی ایران خودرو بیشتر از نصف بازار خودرو ایران را در دست گرفت و در بین شرکت های سهام عدالت و همچنین سهام عدالت خودرو رشد چشمگیری داشت. در دهه نود نیز این خودروساز ایرانی موفقیت های چشمگیری داشته که تولید انواع خودرو دنا یکی از این موارد است. هر ساله بر میزان تولیدات این شرکت افزوده می شود.

با توجه به اینکه حضور خودروهای خارجی در بازار ایران امری محال به نظر می رسد، در نتیجه می توان آینده مالی شرکت ایران خودرو را روشن دانست، و افراد دارای سهام عدالت قطعا می توانند به وسیله داشتن سهام عدالت خودرو در این طرح، در سال های آینده سهام رو به رشدی داشته باشند.

سود سهام ایران خودرو در سال ۹۸:

میزان رشد سودهی ایران خودرو طبق تصویر زیر است:

چیزی که در این تصویر مهم است P/E شرکت است. با این حال در صورتی که می خواهید اطلاعات بروز در مورد میزان سود مجمع ایران خودرو بدانید به سایت رسمی سازمان بورس ایران مراجعه کنید.

سود سهام ایران خودرو