با ماشین مینی آشنا شویم
ماشین مینی، تاریخچه به همراه ۱۴ نکته جالب

یکی از شناخته شده ترین ماشین هایی که تاکنون تولید شده است، خودروی مینی این ماشین دوست داشتنی و کم جا بوده است. ماشین مینی وابسته به گروه خودرو سازی بی ام دبلیو است که با ۴ مدل محصول به بازار دنیا ارائه شده است.

در این مقاله با ۱۴ نکته جالب در مورد ماشین مینی می خواهیم به تحلیل و بررسی این خودروی دوست داشتنی بپردازیم.

چند نفر دریک ماشین مینی جا می شوند

۱. چند نفر می توانند در یک ماشین مینی جای بگیرند؟

شاید با کمی دوستانه تر نشستن ۵ نفر جای بگیرند. اما گروهی ادعا کردند که این عدد را می توان افزایش داد و برای امتحانش ۲۸ نفر را درون یک مینی جای دادند، البته شما اصلا این کار را نکنید چرا که همه این افراد ژیمناست های دوره دیده بودند.

۲. پیدایش مینی:

وقتی در میانه های دهه ۵۰ میلادی نیاز به ماشین های کوچک در اروپا احساس شد. این خودروی دوست داشتنی متولد شد و با استقبال عموم مواجه شد. مینی در ابتدا در سال ۱۹۵۹ با برند آستین (Austin) به بازار عرضه شد.

همچنین بخوانید: بنتلی کانتیننتال جی تی معرفی کامل به همراه ویدئو

 

دانلود ویدئو

۳. موفقیت های مینی کوپر:

فقط دو سال بعد از معرفی ماشین های اولیه بریتیش موتور با همکار جان کوپه که طراح اصلی ماشینهای مسابقه ای بود، مدل های مینی کوپر (Mini Cooper) را به عنوان نمونه های اسکُرت مینی عرضه کرد. این ماشینها به سرعت مورد توجه قرار گرفتند. چرا که مینی در ابتدا برای قشر کارگر و متوسط جامعه انگلستان طراحی شده بود. اما خیلی زود قشر خاص و ممتاز انگلیسی، آن هم در انگلستان که جامعه ای به شدت طبقاتی است، برای خرید مینی کوپر صف کشیدند.


انزو فراری

۴. ماشین مینی، خودروی مورد علاقه ی اینزو فراری

خانواده مینی با معرفی مدل های استیشن، وانت و …. به سرعت گسترده و پرفروش شدند. تا جایی که در اوایل دهه ۷۰ میلادی ماشین های مینی، پرفروش ترین ماشین های اروپا شدند. در میان مالکان مینی، چهره ای سرشناس بسیاری به چشم می خورند و در میان آنها شاید جالب ترین آنها اینزو فراری باشد. اینزو فراری بزرگ و مغرور که هیچ ماشینیی را قبول نداشت، غیر از فراری. مالک یک دستگاه مینی بود. غیر از او اعضای خانواده سلطنتی انگلستان و اعضای گروه بیتلز و بسیاری دیگر از چهره های مشهور در لیست بلند خریداران مینی جای داشتند.

 

 

گروه بیتلز و مینی ماشین

۵. موفقیت ها حتی مسابقات رالی

مینی موفقیت های زیادی هم در مسابقات به دست آورده تا جایی که در لیست افتخاراتش، قهرمانی در رالی مونتو کارلو هم به چشم می خورد.

 

۶. خروج مینی های کلاسیک از خط تولید

مینی های اولیه تا مدت ها روی خط تولید بودند، دقیقا برای بیش از ۴۰ سال، آخرین مینی کلاسیک در سال ۲۰۰۰ خط تولید شرکت را ترک کرد و در آن زمان ۵.۵ میلیون دستگاه از این ماشین تولید شده بود.

۷. تغیر هویت های پی در پی مینی خودرو

هر چند ماشین مینی را فقط با نام مینی می شناسیم، اما این ماشین در طول تاریخ بیش ازهر خودروی دیگر تغییر مالک داده و مالکیت آن بین شرکت های مختلف دست به دست می شد، تا جایی که آستین مینی، موریس مینی و روبر مینی همگی با نام ماشین مینی یکی هستند.

۸. پنجره های مینی

مینی های اولیه پنجره های کشویی داشتند، تا فضای کمی درون درهای ماشین گرفته شود و هزینه تولید پایین بیاید. Alec Issigonis می خواست درون درها فضایی برای نوشیدنی تعبیه کند چون خودش عادت داشت در زمان رانندگی، نوشیدنی بنوشد.

۹. استقلال ماشین مینی

مینی هرچند توسط شرکت های مختلف در انگلستان تولید شد، اما آن قدر محبوب بود که در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک برند مستقل تولید شد و از آن پس نام مینی را به عنوان یک خودروی مستقل می شنیدیم.

۱۰. اولویت جاسیگاری به رادیو در ماشین مینی

مینی های اولیه رادیو نداشتند و جایی هم برای نصب رادیو در آنها تعبیه نشده بود. در عوض جاسیگاری مینی های اولیه بسیار بزرگ بود و آن هم به یک دلیل بسیار ساده و چون ایسی گونیز  (Alec Issigonis) خودش یک سیگاری بسیار قهار بود. و به نظرش رادیو یک عضو بسیار زیادی در ماشین بود. او معتقد بود که جاسیگاری بزرذگ شما را از توقف برای خالی کردن آن بی نیاز می کند.

 

وقتی در آخرین سال قرن ۲۰، هیاتی از روزنامه نگاران معتبر صنعت ماشین تصمیم گرفتند ماشینی قرن را انتخاب کنند، با کمال تعجب و بالاتر از ماشین های دیگر و معروف این ماشین مینی بود که رتبه دوم ماشینی قرن را برای تاثیر زیادی که بر روی ماشین های پس از خود گذاشت، به دست آورد.

رتبه اول این لیست هم به فورد مدل پی رسید.

 

ماشین مینی برای مسابقه رالی

۱۱. مینی  حتی در مسابقات دو و میدانی

مینی آن قدر جذاب و مشهور بود که انگلیسی ها در المپیک لندن از آن برای کمک به بعضی از رشته های دو و میدانی استفاده کردند. البته برای این کار چندین دستگاه مینی الکتریکی در ابعاد کوچک ساخته شد. که وظیفه برگرداندن نیزه ها و چکش ها را در مسابقات برعهده داشتند.

۱۲. کم خرج و سبک

از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۷ مینی توانست بازار خوبی هم در آمریکا به دست آورد. آمریکایی ها البته برخلاف اروپایی ها، توجه زیادی به بحران بنزین نداشتند و برای آن ها هنوز یک خودروی خوب، یک خودروی بزرگ بود. اما در چنین بازاری مینی توانست جای خود را باز کند. و طی این مدت بیش از ده هزار دستگاه از ماشین مینی به آمریکا صادر شد.

۱۳. قیمت ماشین مینی در اوایل تولید چگونه بوده است؟

مینی در ابتدای عرضه با قیمت ۴۹۷ پوند به بازار عرضه می شد و که معادل ده هزار پوند امروزی است. برای مقایسه بد نیست بدانید که قیمت این ماشین در آمریکا چیزی در حدود ۱۲۰۰ دلار بود. در شرایطی که در سال ۱۹۶۰ متوسط نرخ دستمزد سالانه در آمریکا بیش از ۶۰۰۰ دلار بود. و البته در همان زمان، ارزان ترین ماشینی آمریکا یک مدل راملر با قیمت ۱۸۰۰ دلار بود.

 

۱۴. مستربین و ماشین دوست داشتنی مینی

مینی یک چهره سینمایی و تلویزیونی بسیار محبوب است، شاید معروف تر از بسیاری از ماشین های جهان. نام مینی های کلاسیک با نام روآن اتکینسون با نام مستربین پیوند خورده است.

همچنین بخوانید: کشور سازنده همه خودرو های جهان

در میان فیلم های سینمایی نیز شاید از فیلم مشهور شغل ایتالیایی بتوان نام برد ، فیلمی که در آن از ماشین های مینی برای یک سرقت بزرگ و فرار مشهور در خیابان های شهر استفاده می شد در مورد این فیلم که در سال ۱۹۶۹ اکران شد بد نیست بدانید که با وجود نقش کلیدی و تبلیغاتی ماشین های مینی شرکت بریتیش موتور حاضر به تغییر ماشینهای این فیلم نشد و شرکت سازنده مجبور شد که ماشین ها را از بازار خریداری کند.

جزئیات ورود رسمی برند مینی به بازار خودرویی + تصاویر

 

شرکت پرشیاخودرو به مدت بیش از یک دهه در زمینه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای BMW در ایران فعالیت دارد.

از آن جایی که گروه خودروسازی BMW شامل برند های خودرویی همچون MINI و رولزرویس می باشد، اقدام به واردات محصولات برند مینی به ایران کرده است.

در مراسمی پس از معرفی مینی بعنوان عضو جدید بازار خودروهای پریمیوم کشور، شاهد رونمایی از ۳ خودروی مینی هچ ۵ درب، مینی کلاب من و مینی کانتری من بودیم.

در حال حاضر از ۵ مدل خودرویی که مینی به بازار های جهانی عرضه می کند ۳ مدل آن وارد بازار خودرویی ایران شده است.

۲ مدل دیگر مینی هاچ بک ۳ درب و مینی کابریو در برنامه های آتی شرکت پرشیاخودرو قرار دارد.

نسخه های کلاسیک مینی حدود ۵۰ سال پیش خاطرات خوشی را از خود در ایران به جای گذشته اند و مردم کشورمان همیشه از محصولات مینی به عنوان خودروهای جذاب یاد می کنند.

پس از گذشت چند دهه، شاهد حضور رسمی این برند جذاب توسط پرشیاخودرو در ایران هستیم.

فعلا قیمت دقیق خودروهای مینی توسط پرشیاخودرو اعلام نشده است.

گفته می شود در بازه قیمتی ۲۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت.

 مروری بر تاریخچه برند مینی

نام مینی از سال ۱۹۵۹ میلادی وارد صنعت خودروسازی شد.

در ابتدا این نام مختص مدل خودرو بود.

از سال ۱۹۶۹ میلادی تا کنون به عنوان یک برند شناخته شد.

در ابتدا توسط شرکت بریتانیایی BMC (British Motor Corporation) تولید و تحت نام های Austin Mini و Morris Mini-Minor روانه بازار شد.

پس از تعطیل شدن BMC در سال ۱۹۶۸ میلادی امتیاز مینی نیز به شرکت British Leyland واگزار گردید.

بریتیش لیلاند یک گروه خودرویی بزرگ بریتانیایی بود که علاوه بر مینی برند های لندرور، آستین، لیلاند، جگوار، موریس، روور، تریومف و MG را شامل می شد.

پس از حدود ۲ دهه، در سال ۱۹۸۶ میلادی مالکیت برند مینی از گروه بریتیش لیلاند به گروه بریتانیایی Rover تغییر کرد.

گروه خودروسازی BMW  آلمان در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه خودروسازی روور که شامل ۳ کمپانی لندروور، مینی و MG بود را تحت مالکیت خود درآورد.

پس از گذشت ۶ سال BMW در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت به تفکیک برند های گروه روور گرفت و ۲ برند لندروور و MG را به فروش گذاشت.

با این حال قصد BMW حفظ برند مینی بود.

هدف از حفظ برند مینی، ورود BMW  به کلاس خودروهای کوچک با کیفیت بود.

اکنون به لطف مدیریت BMW تحولات زیادی در مینی رخ داده است.

با بهره مندی از دانش و تکنولوژی BMW  تا کنون ۹ مدل خودرو جدید را به بازار های جهانی عرضه نموده.

از مهم ترین اتفاقات این دو دهه اخیر می توان به ساخت اولین شاسی بلند و اولین خودروی الکتریکی تاریخ خودروسازی مینی اشاره کرد.

همچنین در این مدت ۱۸ ساله، مدل های تیونینگ شده مینی تحت برند JCW (John Cooper Works) به صورت استاندارد قابل خریداری می باشد.

اکنون مینی را باید یک خودروی پریمیوم در ابعاد و کلاس های مختلف دانست.

آمار فروش مینی در سال ۲۰۱۷ نزدیک به نیم میلیون دستگاه بود که میزان محبوبیت این برند خوش نام را نشان می دهد.

 

MINI Hatch 5-door

متنوع ترین خودروی مینی که قرار است در بازار ایران عرضه شود مدل مینی هاچ بک ۵ درب می باشد.

اولین خودروی تاریخ خودروسازی مینی یک خودروی هاچ بک بود.

از این رو برای حفظ اصالت این برند خوش نام، اولین خودروی مینی پس از پیوستن به گروه BMW نیز مدل هاچ بک بود.

مینی هاچ بک در رده خودروهای پریمیوم قرار دارد.

این مدل از سال ۲۰۰۱ به بازار های جهانی عرضه گردید.

این خودرو در ابتدا تنها در نسخه ۳ درب تولید می شد.

تا سال ۲۰۱۳ مینی ۲ نسل از هاچ بک جذاب خود را تولید کرد.

در آن سال، نسل سوم (فعلی) مینی هاچ بک جایگزین گردید که تا کنون تولید می شود.

درخشندگی لاستیک، تمیزکنندگی، جلوگیری از ترک خوردن لاستیک

این موارد بخشی از نقاط مثبت اسپری لاستیک AF است. این محصول مطئن و امتحان پس داده می تواند به کلی لاستیک خودرو تان را نو کند. برای بررسی این اسپری الان این محصول را بررسی کنید.
کلیک کنید

پس از گذشت ۱۳ سال ، برند مینی تصمیم گرفت تا نسخه ۵ درب این هاچ بک جذاب را نیز تولید کند.

بدون شک نسخه ۵ درب با وجود جذابیت های همان نسخه ۳ درب، از کارایی بیشتری سود می برد.

این اتفاق در سال ۲۰۱۴ به وقوع پیوست و این محصول تولید و روانه بازار های جهانی گردید.

در حال حاضر دو نسخه کوپر و کوپر S از مینی هاچ بک ۵ درب در ایران قابل خریداری است.

نسخه اول مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر  ۱.۵ لیتری توربوشارژر سود می برد که توسط مهندسین باتجربه و تکنولوژی بالای BMW ساخته شده است.

به همین دلیل همین پیشرانه کوچک بازده بالایی داشته و توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

همچنین مینی کوپر S، به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر مجهز شده که توانایی تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

گیربکس هر دو نسخه از نوع ۶ سرعته اتوماتیک می باشد.

 

MINI Clubman

در کنار مینی هاچ بک ،حضور مینی کلاب من به عنوان یک خودروی خانوادگی، سبد محصولات مینی در ایران را تکمیل می کند.

نسل اول مینی کلاب من در سال ۲۰۰۷ رونمایی و به بازار عرضه شد.

این خودرو در کلاس خودروهای چند منظوره پریمیوم قرار می گرفت.

کاربرد خانوادگی و ویژگی های جذابی که داشت بیشتر خانواده های جوان را مخاطب قرار می داد.

کلاب من از سال ۲۰۱۵ وارد دومین نسل خود شده و تا کنون تولید آن ادامه داشته است.

مدل کوپر S این خودرو برای عرضه در بازار ایران برگزیده شد.

این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری بهره می گیرد که به لطف توربوشارژر توان تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

این مدل، برای انتقال نیروی تولیدی پیشرانه از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک سود می برد.

کسب جایزه مهم طراحی IF Design Award آلمان در سال ۲۰۱۶ ، مهر تاییدی است بر طراحی جذاب و متفاوت کلاب من جدید.

بی شک این خودرو بیشتر برای خانواده های جوان مناسب می باشد.

از آپشن های جذاب مدل فول آپشن این خودرو می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

سیستم صوتی Harman Kardon

شارژ بی سیم

سیستم مسیر یاب مینی

آینه های بیرونی برقی ضد انعکاس نور

ریل های سقف

سقف پاناروما

آینه داخلی حساس به نور

صندلی های جلو برقی اسپرت مجهز به سیستم گرمکن

سیستم تهویه هوای هوشمند

صندلی راننده دارای حافظه

سنسور پارک جلو و عقب

سیستم هوشمند فنر بندی اسپرت

سیستم باز و بسته شدن درب ها بدون سوئیچ

دوربین

حالت های رانندگی مینی

کروز کنترل هوشمند

سیستم کمکی پارک

نمایشگر اطلاعات بر روی شیشه مینی

پکیج نورپردازی داخلی و …

 

MINI Countryman

این مدل به عنوان نمایندگی از این برند پریمیوم در بخش پر طرفدار بازار یعنی بخش شاسی بلند ها و کراس اور ها حضور دارد.

تولید این مدل، یکی از تحولات بزرگ در تاریخ این برند خودرویی می باشد که پس از پیوستن آن به گروه BMW رخ داده است.

مینی با معرفی خودروی جدید خود با نام کانتری من در سال ۲۰۱۰ رسما وارد دنیای پرطرفدار شاسی بلند ها و کراس اور ها شد.

کانتری من یک شاسی بلند پریمیوم می باشد که نسل اول آن تا سال ۲۰۱۶ تولید شد.

از سال ۲۰۱۷ شاهد معرفی نسل جدید این شاسی بلند جذاب هستیم.

از این حیث باید کانتری من را یکی از جدید ترین محصولات برند مینی در بازار های جهانی دانست که اکنون به بازار خودرویی کشورمان راه یافته است.

در سال ۲۰۱۷ با تولید نسخه MINI Cooper S E Countryman ALL4 از نسل دوم این شاسی بلند به عنوان اولین خودروی هیبریدی مینی، شاهد یک تحول دیگری از سوی کلاب من بودیم!

در حال حاضر نسخه کوپر S این شاسی بلند با مشخصات ذیل وارد بازار ایران شده است:

پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر

۱۹۲ اسب بخار قدرت

۲۸۰ نیوتن متر گشتاور

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک

به عبارت دیگر بر روی بدنه کانتری من، عبارت ALL4 نقش بسته است.

پلت فرم چهار چرخ محرک این شاسی بلند، امکان رانندگی در مسیر های خارج جاده ای را میسر می سازد.