خودرو ها بر اساس شکل ظاهری چه اسم هایی دارند؟
خودرو ها بر اساس شکل ظاهری چه اسم هایی دارند؟

خودروها براساس شکل ظاهر به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه معرفی شده اند. باید توجه داشت که این دسته بندی کاملا معین نیست و ممکن است یک خودرو، همزمان در دو دسته مختلف قرار بگیرد. در این مقاله می خواهیم انواع خودرو ها را به شما معرفی کنیم.

خودروها براساس شکل ظاهر نام گذاری می شوند، به عنوان مثال می توان به خودرو بنز کوپه یا پژو ۲۰۶ هاچ بک اشاره کرد. برای این که با این دسته بندی آشنا شوید، ابتدا باید مفهوم باکس را درک نمود.

باکس خودرو چیست؟

باکس فقط در مورد خودرو های سواری مطرح می شود نه خودروهای باربری و مسافربری. اگر از بغل به یک خودرو نگاه کنید، به هر قسمت اصلی بدنه خودرو یک باکس گفته می شود، مطابق شکل زیر، خودروهای سواری می توانند حداکثر سه باکس داشته باشند که شامل باکس موتور، باکس سرنشین و باکس حمل بار است. همچنین در برخی خودروهای سواری ممکن است در قسمت بدنه خودرو با هم ترکیب شوند که در اینصورت خودرو در باکس خواهد داشت.

۱. خودرو سدان یعنی چی؟

این خودرو یکی از پرمتقاضی ترین خودروها است که دارای سه باکس و چهار در است. ظرفیت حمل مسافر خودرو سدان، چهار نفر است. پژو SD
۲۰۶ یک نمونه شناخته شده از خودرو سدان است.

سدان (sedan)
سدان (sedan)

سدان یا سالن به خودروی سواری می گویند که دارای دو صندلی عقب، صندوق عقب مجزا و سقف ثابت است.

ظرفیت این خودروها ۴ نفر (۲ نفر جلو و ۲ نفر عقب) است و چهار در می باشند.

سدان متداول ترین شکل طراحی بدنه خودرو است.

مانند پژو ۴۰۵ یا سمند یا …

۲. هاچبک به چه خودرویی می گویند؟

یکی از دیگر از انواع خودرو ها، خودرو های هاچبک است. خودرو هاچ بک مانند یک خودرو سدان، ولی بدون صندوق است. پس می توان گفت که خودرو هاچ بک دارای دو باکس است. یک درب در قمست عقب خودرو وجود دارد ولی کل فضای آزاد قسمت عقب بسیار کم است. خودرو های هاچ بک هم به صورت دو درب و هم چهار درب در بازار وجود دارند.

پژو ۲۰۶ هاچ بک یک مثال شناخته شده از این خودرو است. در خودروهای هاچ بک، وزن محور عقب نسبت به وزن محور جلو کمتر است، که این مسأله باعث کاهش قدرت مانور خودرو می شود. برای جبران کاهش وزن محور عقب، بسته های حاوی سرب در قسمت عقب خودرو قرار داده می شود.

هاچبک (هچ-پشت)
هاچبک (هچ-پشت)

به اتومبیل ها می گویند که صندوق عقب آنها تقریبا حذف شده اند.

در صندوق عقب و عقب خودرو یک و یک است و به صورت عمودی باز می شود.

معمولا با باز کردن این در علاوه بر فضای بار به داخل خودرو نیز دسترسی وجود دارد.

۳. خودروی لیفتبک

لیفتبک (آسانسور)
لیفتبک (آسانسور)

این وسیله نقلیه بین سدان و هاچبک است.

بدین معنی است که صندوق از نظر ظاهری مجزا است اما از نظر باز کردن در صندوق شبیه هاچبک است.

شیشه عقب با در صندوق پیوسته است.

مانند زانتیا و … که در شکل زیر خودرو سمت چپ یک مدل لیپتبر است که تفاوت آن را با خودروی سمت راست که یک فستبک می بینید.

۴. خودرو فست بک یعنی چه؟

خودرو فست بک کاملا شبیه به یک خودرو سدان است با این تفاوت که سقف خودرو به سمت عقب، شیب زیادی دارد به طوری که سقف با درب صندوق عقب همراستا است. از آنجا که در نمای جانبی خودرو، هیچ مرزی بین اتاق سرنشین و صندوق عقب وجود ندارد، این خودرو جزو خودرو های دو باکس دسته بندی می شود. خودرو فست بک هم می تواند دو درب و هم چهار باشد.

فستبک
فستبک

به حالت خاصی از سدان میگویند، به گونه ای که سقف با یک چاقو ملایم و پیوسته به سمت عقب خودرو پایین می آید. به این معنی که در عقب دو جداره به دو قسمت جداگانه و غیرقابل تعویض در عقب و عقب قرار نگیرند.

مانند مرسدس بنز CLS و …

۵. نوع پنجم از انواع خودرو ها: اس یو وی SUV ( خودرو با کاربری ورزشی Sport Utility Vehicle )

خودروهای SUV از نظر شکل ظاهر شبیه به خودروهای استیشن هستند. این خودرو ها فقط دارای دو باکس هستند و دارای یک درب بزرگ در قسمت عقب خودرو هستند و همچنین دو یا سه ردیف صندلی نیز دارند. تفاوت خودرو با کاربری اسپورت با خودروهای استیشن در شاسی آن ها است.

برخلاف خودروهای استیشن، خودروهای SUV دارای شاسی مستقل از بدنه هستند و ارتفاع کف خودرو تا زمین بلندتر از خودروهای معمولی است. این خودروها برای حرکت در زمین های ناهموار و صعب العبور (Off Road) طراحی می شوند.

در مسیر های شهر کارایی معمولی دارند. سیستم انتقال قدرت آن ها معمولا چهار چرخ اتوماتیک است و موتور آن ها قوی تر از خودرو های معمولی است. خودروهای SUV بسته به این که وزن و فاصله بین محور جلو و عقب آن ها چقدر باشد به سه گروه کوچک (Mini)، متوسط (Full Size) و بزرگ (Large) تقسیم بندی می شوند.

درخشندگی لاستیک، تمیزکنندگی، جلوگیری از ترک خوردن لاستیک

این موارد بخشی از نقاط مثبت اسپری لاستیک AF است. این محصول مطئن و امتحان پس داده می تواند به کلی لاستیک خودرو تان را نو کند. برای بررسی این اسپری الان این محصول را بررسی کنید.
کلیک کنید
اس یو وی SUV (خودرو با کاربری ورزشی Sport Utility Vehicle)
اس یو وی SUV (خودرو با کاربری ورزشی Sport Utility Vehicle)

معمولا دارای دو ردیف صندلی و محفظه بار هستند.

سیستم تطبیق قوی، قابلیت تردد در مناطق ناهموار، ظرفیت حمل بار، قدرت موتور بالا، ارتفاع شاسی و قابلیت دو differencing بودن (۴WD) از ویژگی های آنها است.

مانند پرادو و …

۶. خودروی کراس اوور (کراس آور) به چه خودرویی می گویند؟

بسیاری از مصرف کنندگان، خودروهای SUV را می پسندند ولی مصرف سوخت این خودروها زیاد است، بسیار سنگین وزن هستند و قیمت زیادی دارند. خودروهای کراس آور SUV برای پاسخ به نیاز مصرف کنندگان طراحی شده اند.

شکل و اندازه ظاهری خودروهای کراس آور SUV مشابه خودروهای SUV است ولی این دو خودرو تفاوت های ساختاری زیادی با هم دارند. در واقع خودرو کراس آور SUV حاصل ترکیب ساختار یک خودرو معمولی با شکل ظاهری یک خودرو SUV است. خودروهای کراس آور SUV شاسی مستقل ندارند و اندازه موتور آن ها معمولی است. این خودروها برای حرکت در مسیرهای شهری (On Road) طراحی شده اند.

خودروهای هیوندای – Santafe و کیا۔ Sportage نمونه های شناخته شده ای از خودروهای کراس آور SUV هستند.

کراس اوور (کراس آور) (متقاطع)
کراس اوور (کراس آور) (متقاطع)

نام کراس اوور چندسالی بیشتر که در صنعت خودرو رواج پیدا کرده است.

با محبوبیت ماشین های بیابانی و محدودیتهایی که این ماشینها از نظر ابعاد و مصرف در شهرها داشتند، خودروسازان ماشین هایی را به بازار عرضه کردند که بر روی ماشین سواری ساخته شد و ویژگی های ماشین های بیابانی داشت.

در واقع ماشین های کراس اوور ترکیبی از پلتفرم و ظاهر خودروهای سواری و شاسی بلند (SUV) است. این خودروها در رده خودروهای اسپرت قرار می گیرند.

اتومبیل های مختلف با ویژگی های متفاوت تا کنون به این بازار عرضه شده اند که بعضی دیگر نیز با وجود کیفیت بالا توانسته اند با طراحی ارزان قیمت و ارزان تر به دست آورند.

 

۷. ام پی وی ( وسیله نقلیه چند منظوره )

ام پی وی (وسیله نقلیه چند منظوره)
ام پی وی (وسیله نقلیه چند منظوره)

یکی دیگر از انواع خودرو ها کامپکت ام پی وی ( Compact MPV ) است. خودروهای چند منظوره یا ون، به خودروهایی گفته می شود که با هدف بهره گیری از حداکثر داخلی برای حمل بار و یا مسافر طراحی شده اند. مانند کیا کارنیوال و …

۸. وانت، آشنا ترین از کلاس خودرو برای ما:

وانت
وانت

برای ما آشنا ترین انواع خودرو وانت است. ولی باید گفت گفت که وانت انواع زیادی دارد و بازار وانت در صنعت خودرو سازی بسیار گسترده است. به طور کلی وانت به خودرو ها گفته می شود که دارای بار گهواره ای و کابین جداگانه راننده و سرنشین است.

این خودرو می تواند به صورت تجاری یا شخصی باشد. معمولا نوع شخصی آن چهار در در است و ظرفیت چهار سر نشین که دو کابین نامیده می شود.

مانند تویوتا های لوکس یا …

۹. خودروی استیشن:

خودرو استیشن مشابه یک خودرو سدان است با این تفاوت که دارای دو باکس است. معمولا دو ردیف صندلی اضافی در قسمت حمل بار وجود دارد. تفاوت این خودرو با خودرو هاچبک در طول شاسی است. طول خودروهای هاچ بک کوتاه تر از استیشن است. همچنین نباید این خودرو استیشن را با خودرو شاسی بلند اشتباه گرفت زیرا این دو خودرو تفاوت های ساختاری با هم دارند. در ظاهر، ارتفاع شاسی خودرو استیشن مانند یک سدان، کوتاه است.

۱۰. خودروی ناچ بک:

این خودرو تمام مشخصات یک خودرو سدان را دارد، تنها تفاوت آن در طول صندوق عقب است که کمی کوتاه تر از حالت معمول است. خودرو سیتروئن زانتیا یک مثال شناخته شده از خودرو ناچ بک است.

۱۱. خودروی کوپه:

خودروهای کوپه خودروهای اسپورت هستند که دارای فقط دو در هستند. هرچند که این خودروها دو در هستند ولی می توانند دارای یک یا دو ردیف صندلی باشند. این خودروها دارای سه باکس هستند.

۱۲. روداستر چه خودرویی است؟

از نظر شکل ظاهری، روداستر کاملا شبیه به خودرو کوپه است. روداستر دارای سه باکس است، دارای دو درب و یک یا دو ردیف صندلی است و تنها تفاوت آن با خودرو کوپه در این است که روداستر دارای سقف تاشو است. به دلیل دارا بودن سقف تاشو، به این خودرو کانورتیبل نیز گفته می شود. هرچند یک روداستر در ظاهر، شباهت زیادی با کوپه دارد ولی ساختار شاسی این دو خودرو کاملا با هم متفاوت است.

۱۳. با خودروی پیک آپ آشنا شوید

پیک آپ خودرویی است که فضای عقب آن باز است. پیک آپ دارای سه باکس است و می تواند دو درب و چهار درب باشد و معمولا دارای شاسی مستقل از بدنه است. خودروی پیک آپ دارای دسته بندی مختلفی می باشد که از هر کدام استفاده متفاوتی می شود. بسته به نوع طراحی ، می توان از پیک آپ بعنوان خودرو SUV یا بعنوان خودرو باربری سبک استفاده کرد.

۱۴. لیموزین، تشریفاتی ترین نوع خودرو

لیموزین یک خودرو سدان است با این تفاوت که طول شاسی آن بیشتر است و دارای چند ردیف صندلی است. این خودرو فقط استفاده تشریفاتی دارد.

جمع بندی:

در این مقاله اسم ماشین های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. اسم خودرو و شکل ماشین ها بسیار متفاوت هستند. خودروسازان انواع ماشین با اسم های مختف را روانه بازار خودرو می کنند تا هر کدام بتوانند سهمی در بازار خودرو داشته باشند. به همین دلیل تنوع بسیار بالایی در اسامی ماشین ها وحود دارد.