تحول درصنعت خودروسازی به کمک فن آوری اطلاعات بخش ۲

چراغ‌های لیزری در خوردروها

 

خودروها در سال‌های اخیر از فناوری‌های مختلفی برای سیستم روشنایی بهره برده‌اند که می‌توان به لامپ‌های معمولی، چراغ‌های زنون و اخیراً انواع ال‌ای‌دی اشاره کرد.

اما گویا خودروسازان در سال‌های آتی چراغ‌های ال‌ای‌دی را نیز با نمونه‌هایی که از اشعه‌ی لیزر استفاده می‌کنند، جایگزین خواهند کرد.

اشعه‌های لیزر سفید رنگ، علی‌رغم روشنایی بیشتر، در حدود ۳۰ درصد بهینه‌تر از چراغ‌های ال‌ای‌دی بوده و انرژی کمتری را مصرف می‌کنند.

چراغ‌های لیزری قادرند تا به شعاع ۵۵۰ متر را روشن نمایند.

در مورد احتمال ایجاد مزاحمت برای سایر خودروها به دلیلی روشنایی بیش از حد نیز، این سیستم از وجود دوربینی بهره می‌برد که با احتساب فاکتورهایی چون ترافیک جاده و نحوه‌ی حرکت خودروها، قدرت و زاویه‌ی نور تابیده شده را محاسبه می‌کند.

 

اخیراً خودروسازان علاقه‌ی وافری به استفاده از فناوری‌های نوین و رایانه‌ای در محصولات خود نشان داده‌اند. بسیاری از خودروسازان درصدد عرضه‌ی سیستم‌های رانندگی هوشمند خود حداکثر تا سال ۲۰۲۰ میلادی هستند. مطمئناً از لحاظ ظاهری خودروها سیر پیشرفت طبیعی خود را طی می‌کنند؛ اما احتمالاً در ده سال آینده دیگر نیازی به رانندگی در خوردرو نداشته باشیم؛ چراکه خودروها با استفاده از فناوری‌های چون رابطه با یکدیگر، سیستم‌هوشمند رانندگی، نقشه‌خوانی و غیره، خود رانندگی کرده و ما را به مقصد خواهند رساند.